Szeretettel meghívjuk Önt és minden kedves érdeklődőt a VIMM36 (Vizuális Mesterpedagógus Műhely) eseményre, ahol a téma ezúttal a Gyerekrajzok, vizuális nevelés és innovációk a digitális tananyagfejlesztésben lesz, illetve az esemény keretei adnak otthont Kárpáti Andrea könyvbemutatójának és a szerzők összefoglalóinak a vizuális kultúra okostankönyvsorozat fejlesztéséről.
Ajánljuk minden érdeklődő rajztanárnak, óvópedagógusnak, kreatív szülőnek!
Időpont: 2021.10.16. szombat 9.00-12.30
Helyszín: Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria (1052 Budapest, Deák tér 17.)
Regisztráció: Az űrlap kitöltéséhez kattintson ide!
A regisztráció alkalmával lehet igényelni a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete (MROE) által kiállított 5 kreditet érő igazolást, amelyet a résztvevők a helyszínen vehetnek majd át.
További információ a Facebook-eseménynél.
Program
9:00-09:45
Kárpáti Andrea DSc
a Budapesti Corvinus Egyetem, Kommunikáció és Szociológia Intézetének egyetemi tanára, a Vizuális Kultúra Kutatócsoport vezetője
Könyvbemutató
Kárpáti Andrea (2019). A gyermekrajztól a fiatalok vizuális nyelvéig: fejlődés, fejlesztés, értékelés. Budapest: Akadémiai Kiadó., DOI: 10.1556/9789634543626,
A könyv a Magyar Elektronikus Referenciamű Szolgáltatás (MeRSZ), az Akadémiai Kiadó elektronikus alapműveinek gyűjteményében a partner egyetemek és főiskolák hallgatói és oktatói számára ingyenesen hozzáférhető, a rajztanár képzésben tankönyvként használt.
WEB, WEB
9:50-10:20
Törőcsik Katalin
A vizuális kultúra okostankönyvek bemutatása
Klima Gábor
Budapesti Eötvös József Gimnázium, vizuális kultúra és média tanár. Vizuális neveléskutató (ELTE PPK NDI) és tananyagfejlesztő.
WEB
Digitális kreativitásfejlesztés okostankönyvek segítségével
Az okostankönyv látványos újító programja többek között a digitális kreativitás fejlesztésére irányul. Tantárgyközi együttműködéseket, projektalapú pedagógiai megközelítést és innovatív, interdiszciplináris szemléletet tükröz.
Az előadásban ismertetjük az okostankönyvek készítésének folyamatát és koncepcióját, a 3D tervezéssel és nyomtatással foglalkozó lecke felépítésén keresztül. Bemutatjuk a tankönyvek innovációit, valamint az okostankönyv függelékeit, különböző kapcsolódó tartalmait.
10:25-11:00
Gaul Emil PhD, DLA
nyugalmazott egyetemi tanár, tananyagfejlesztő
Tevékenység térbeli gondolkodás és tárgyalkotás fejlesztéséhez
A térszemléletet és konstruáló képességet fejlesztő feladatok sok előkészítést igényelnek. Ebben a válogatásban kifejezetten olyan tevékenységeket, feladatokat ajánlok a most elkészült okostankönyvekből, amelyeket megkönnyítik ezt a munkát. Az előadást a tervlapok és a kész modellekről vagy tárgyakról készült fotók gazdagítják.
11:00-11:20
Kávészünet
11:20– 11:45
Dévai Zsófia
textiltervező iparművész, vizuális- és környezetkultúra szakos tanár (Budai Rajziskola, Budapest School), tananyagfejlesztő (Oktatás Hivatal), művészetterapeuta
Korszerű tervezői szemléletmódot bemutató projektek a vizuális kultúra okostankönyvekben
A digitális tankönyvek tartalmából válogatva a tervezői attitűd megismerését és gyakorlását segítő feladatokat ismertetünk. A projektek életszerű helyzeteket jelenítenek meg. A diákok találkoznak az egyedi- és közösségi tervezés fogalmával, a hírterjesztés és kampánytervezés komplex folyamataival. Értékmentő, restauráló programokat is ajánlunk a fenntarthatóságra figyelve. Alkotófeladataink és témafeldolgozásaink elsősorban az érettségire való felkészülést segítik, de támpontot adhatnak művészeti egyetemekre való jelentkezéshez is.
11:50 – 12:30
Dani-Pallósi Ágnes
információs menedzser, szerkesztő, tananyagfejlesztő
A vizuális kultúra mint támogató és integratív tantárgy
Az utolsó előadás a felsőbb, érettségire felkészítő évfolyamoktól struktúrájában eltérő 7-es, 8-as és a 10-es évfolyamos fejlesztést mutatja be. A digitális tankönyvek illeszthetők az általános és középiskolai tanmenethez, az egyes leckék a pedagógiai céloktól függően akár a heti egy kötelező tanóra, akár hosszabb projektmunka keretében megvalósíthatók. Az okostankönyv igyekszik a vizuális művészet jelenségeit a diákok számára könnyen értelmezhető formában, digitális kompetenciáikat folyamatosan fejlesztve bemutatni, értelmezni. Reflexiójukat friss és olykor szokatlan alkotófeladatok formájában fejezhetik ki. A bemutatón két leckét tekintünk át, megismerve a könyv speciális szekcióit: az egyik világhírű műalkotások elemzésével és újragondolásával foglalkozik, a másik az emojik, gifek és mémek világával.